Pingyao, dag 6

19 oktober 2014 - Pingyao, China

Pingyao - de best bewaarde ommuurde stad van china. Lonely planet zegt er dit over: 'you can travel the length and breadth of china and not find another town like it. In fact, when you discover pingyao, you may never want to leave'. Veelbelovend dus! Nu zijn er wel meer plaatsen op onze china reis die van harte werden aanbevolen waar we uiteindelijk toch een ietwat andere perceptie op hadden.. Alle reden om het met eigen ogen te aanschouwen.

Rond 5:15 in de ochtend liepen we, nog bijkomend van het feit dat de zweedse dames in trein k609 zaten, vol spanning pingyao centraal uit om te zien of onze tansfer er stond. En ja hoor, een bordje met 'rohbert' lachte ons toe. Opgelucht konden we ademhalen en we maakten ons op voor een warm ritje in een ruime auto of busje. Na het volgen van de beste man trokken we al snel de conclusie dat we mee konden in een riksja inclusief verroeste ketting. Het mannetje van rond de 60 begon te trappen. Na een hoop gepiep en gekraak waarvan we ons afvroegen of het de fiets was of de man, kwamen we aan bij het hotel dat zich bevindt binnen de muren van pingyao. Na het overhandigen van een royale fooi om ons schuldgevoel af te kopen checkten we in en doken onze kamer in voor nog drie uurtjes welverdiende nachtrust.

Na deze uitgebreide slaapsessie doken we (om de beurt) de kast in dat een badkamer voor moet stellen om ons schoon te maken voor de verkenning van de nederzetting. Het eerste wat ons opviel: weinig chinezen. En uberhaupt: weinig mensen. We liepen door een prachtig authentiek parkje waar we in alle rust konden genieten van de omgeving. Met woorden is het niet uit te leggen dus bekijk vooral de fotos. Na het doorlopen naar de centrale dorpsstraat viel alles weer op zijn plek: de chinezen zijn er weer.

Volgens de landkaart van pingyao zijn er tal van bezienswaardigheden te doen. We kochten dus maar gelijk een ticket waarmee we overal in konden.

1 van die waardigheden was de confucius temple. Dit is een tempel die gewijd is aan confucius. En confucius is de man die het confusianisme geintroduceert heeft in china. Aan het einde van de tempel bevond zich een klein riviertje waar we een wens konden doen als we er in slaagden een muntje op een plateau te werpen waar nog veel meer andere muntjes lagen. Robbert slaagde erin dit te doen en mocht arjuna niet meer terug komen naa nederland dan weten we dat het werkt. Voor de frisse energie kochten we een paar zogenaamde moon cakes die hetzelfde effect gaven als een eetlepel kaneel in je mond stoppen.

Daarna was het op naar het spreekwoordelijke vlaggenschip van pingyao: de muur van 6,2 km lang die de stad omringt. Helaas konden we niet het hele eind lopen omdat een gespannen zeil over het looppad dat voorkwam maar we konden ons wel wanen in de qing dynasty als warriors die met pijl en boog en kanonnen de vijand buiten hielden die het voorzien hadden op onze stad.

Een niet te missen aangelegenheid was het martial arts museum waar met name de practice area een zeer uitnodigende sfeer uitademde om zelf een aantal kung fu moves uit te voeren. De area was compleet met wapenrekken met hele lompe wapens, yin yang logo op de vloer en de trigrammen van i-ching als vlaggen er omheen gehangen. Zeer herkenbaar gekeken naar het logo van de kung fu school waar wij trainen (http://www.kungfunijmegen.nl).

Om de lekkere trek wat te stillen besloten we een chinese voorhuidloempia weg te happen waar we overigens veel te veel voor hebben betaald, waarna we wederom een stapel bankbiljetten uit de muur hebben getrokken. Omdat de loempia waarschijnlijk belegd was met de voorhuid van een chinees waardoor deze niet al te groot was, kochten we ook nog een zakje gepaneerde kip die authentiek bereid werd door 30 sec in de magnetron door te brengen. Het mocht ons wel lekker smaken.

Leuk feitje: in pingyao bevindt zich de eerste bank van china, opgericht in 1823 of 1824 (afhankelijk van lonely planet of de gids van robbert). Leuk om te zien dat verschijnsels als lenen, sparen, beleggen, rente en financiele zeepbellen in die tijd ook al heel gangbaar waren. Wat met name opvalt is de confucianistische hierarchie die terug te zien is in zowel de structuur van de kamers in het gebouw als management en organisatie.

Vermelden waard: robbert kocht een communistisch petje waarna arjuna cognitieve dissonantie bij robbert teweeg bracht door hem pas na aankoop smakelijk uit te lachen.

En alsof ze wisten dat we behoefte hadden om eens fatsoenlijk te praten met iemand anders dan elkaar, kwamen we een nederlands stelletje tegen dat hier al een dag langer verblijft. Ze adviseerden ons van harte de massage. Arjuna gaf aan dat dat weer eens wat anders is dan elkaar masseren. Nadat de man van het stel aangaf dat het maar 90 euro kost voor een full body massage waar hij natuurlijk 90 yuan bdoelde en arjuna zei dat er dan wel heel wat meer bij mag zitten dan die massage, was het wel genoeg met de flauwe grappen vervolgden we onze weg.

Tijd om nog wat te chillaxen in het hotel en ons blog bij te werken om daarna van een heerlijke maaltijd te genieten bij het hotel en wat visies met elkaar te delen over kung fu.

Morgen een fantastische verwennerij en dan hebben we het niet eens over die massage; we gaan voor een uitslaapdag!