Hong Kong, dag 23

5 november 2014 - Hong Kong Island, China

Omdat gisteren een vrij lange en actieve dag was, hadden we besloten om vandaag eens geen alarm te zetten en wat uurtjes rust extra te pakken. Die keuze werd ondersteund door het feit dat het ontbijt in dit hotel niet bij de prijs was inbegrepen. Robbert meende op basis van een flyer echter, dat het ontbijt tot 11.00 uur genuttigd kon worden. Dat bleek niet juist, waardoor we onderweg naar de metro toch weer even een tussenstop maakten bij een bakkerij. Die zijn sowieso beter vindbaar dan in de rest van China.

Robbert wilde vandaag een bezoek brengen aan het Kowloon Park. De reden was de geschiedenis die zich hier heeft afgespeeld omtrent de 'Kowloon Walled City'. Een gebied waar door omstandigheden en politieke motieven een stad was ontstaan, waar de nodige anarchie heerste. Je kan er hier wat meer over lezen: http://www.flabber.nl/linkdump/plaatjes/zeldzame-fotos-van-kowloon-walled-city-13457.

Nadat we het park gevonden hadden, bleek al snel dat het niet het juiste park was. De berichten op Tripadvisor dat er de nodige uitleg en beeldmateriaal te vinden zou zijn, waren ofwel onjuist, ofwel we hadden het verkeerde park. Later op de dag bleek er naast het 'Kowloon Park' er ook nog een 'Kowloon Walled City Park' te zijn. Een menselijke vergissing die zelf ons kan overkomen, lijkt ons. Het park waar we dan wèl waren hebben we even doorgelopen, maar echt heel boeiend was het niet. Er was een gesloten openbaar zwembad en er waren enkele volières met exotische roodborstjes, maar dat was ook gelijk het spannendste.

Wellicht leuk om te vermelden is dat Hong Kong dan een echte wereldstad mag zijn, maar dat er veel parkjes te vinden zijn. Net als in Beijing, vind je hier met name ouderen die een rondje lopen, stretchen , tegen elkaar aan het schreeuwen zijn of elkaar in de pan hakken met het onbegrijpelijke Mahjong. Van al het beschikbare gebied in Hong Kong is ca. 40% beschikbaar voor groen en recreatie. Je komt dus regelmatig een parkje tegen waar je wat kan chillen met...gratis WiFi.

Na het ontzettend interessante park met kleurrijke duiven, wilde Arjuna de dagtrip voortzetten naar de promenade bij Tsim Sha Tsui. Het is de promenade waarvandaan je het beroemde uitzicht op de skyline van Hong Kong hebt, waar je de lichtshow kan bekijken, waar de 'Avenue of Stars' loopt en waar je vast wat geld kan uitgeven voor wat meuk voor mensen die een echt cadeau niet waard zijn. Aangezien onze huidige locatie redelijk dichtbij lag, besloten we een keer te lopen. Dat onze beoogde route wat gefrustreerd werd door enige eigenwijsheid van Robbert, omslachtige borden en wegwerkzaamheden duurde de route wat lang. De route bracht ons uiteindelijk ook zo ver van ons doel vandaan, dat we langs één van de top 5 (top 6 sinds het nieuwe World Trade Center?) hoogste gebouwen ter wereld liepen. Deze staat bekend als het International Commerce Center of ICC en was in 2010 gereed. Omdat we daar toch nog graag in wilden, maakten we gelijk maar gebruik van deze geboden mogelijkheid.

Dankzij Tripadvisor wisten we dat we op de 100e verdieping konden komen middels een turbolift die op volle snelheid 9 meter per seconde aflegt. Dat het best snel is, blijkt uit de korte tijd die nodig is om ons 393 meter hoog te krijgen. De lift brengt ons naar het zogenaamde Sky100 Hong Kong Observation Deck en tegen die naam is weinig in te brengen. Dat er verder geen hoge gebouwen zijn van gelijke hoogte, zorgt er namelijk voor dat we 360 graden vrij te observeren hebben. We hebben het geluk dat het weer redelijk meezit en dat we dus behoorlijk ver weg kunnen kijken. Alleen de smog verhinderd een perfect plaatje. Omdat er weinig mensen zijn en er redelijk wat te zien en lezen valt, brengen we er redelijk wat tijd door.

Eenmaal beneden gaan we nogmaals een poging doen naar de promenade te komen. Vanuit de Sky100 wisten we nu waar deze lag en besloten we wat tijd te winnen met de moderne metro. Eenmaal daar aangekomen bleek de promenade gelijk te staan aan de Avenue of Stars. Dat is niks minder dan de oosterse versie van sterren met bekende namen in beton. Hardstikke meui! Voor de vorm de sterretjes van Jackie Chan, Jet Li en Bruce Lee vastgelegd, maar er is natuurlijk geen sak an. Ook Arjuna werd hevig teleurgesteld toen bleek dat het enige waar geld uit te geven was, een Starbucks was. Het uitzicht daarentegen was wel leuk om te zien, maar zal in het donker indrukwekkender zijn.

Omdat het nog even duurde voordat het donker werd, hadden we verzonnen nog een topattractie van de Lonely Planet te volgen; de Star Ferry. Het is een bootje waarmee je voor 2,50 HKD (25 eurocent) van Kowloon naar Hong Kong Island komt. Robbert vindt het allemaal niet zo boeiend en Arjuna relativeert door de prijs-kwaliteitverhouding van de attractie er bij te betrekken. Die is inderdaad very goed. Nu we toch weer op Hong Kong Island staan, gaan we een bezoekje brengen aan de 'Western Market' Aangezien de Temple Street Night Market best ok was, hadden we hier ook goede hoop voor. Bij aankomst bleek het niet meer te zijn dan een klein gebouwtje met allemaal mooie stofjes die je kon aanschaffen. Enig.

Teleurgesteld pakken we de metro terug naar Kowloon en de promenade. We gaan daar wat foto's schieten en ons emotioneel voorbereiden op de lichtshow van 20.00 uur. Tevens moeten we maar eens wat gaan eten. Gezien de tijd gaan we eerst wachten op de lichtshow. De show is een combinatie van muziek met licht, waar veel gebouwen van de skyline op Hong Kong Island meedoen. We vinden het beide erg de moeite waard en het is dan ook zeker iets wat je gezien moet hebben als je hier ooit komt. Het is knap hoe ze alles zo op elkaar afgestemd en geregiseerd krijgen.

Omdat ter plaatse er door de overheid gratis WiFi beschikbaar is, doet Robbert een poging om via Mischa de locatie van een goed aangeschreven Dim Sum restaurant te vinden. Tijdens een presentatiemiddag over reizen naar China had Yourplanet namelijk gemeld dat dat eigenlijk niet te missen was. Fijn dat het tijdsverschil dit ook toe liet. Dim Sum zijn kleine, vaak gestoomde gerechtjes. Oneerbiedig gezegd, kan je het vertalen naar Chinese tapas. Het restaurant is snel gevonden, maar het is druk en er staat best een lange rij. Nadat blijkt dat we maar een minuut of 15 hoeven te wachten, maken we onszelf onderdeel van de rij. Als mensen er zo graag heen willen, mòèt het wel goed zijn. Tijdens het wachten blijkt dat het restaurant zowaar een Michelinster heeft. De prijs is echter nog zeer acceptabel, dus we zijn benieuwd!

Het eten is zeker lekker, maar we kunnen beide niet zeggen dat we nog nooit lekkerder hebben gegeten. Van het eten bij het hotel in Yangshuo konden we meer genieten. Ook verbazen we ons over de thee die ons ongevraagd wordt ingeschonken en wel geld kost. Het is in totaal maar €1,80, maar het gaat om het idee. Ook zien we de 'service charge' van 10% terug, waardoor we voor het eerst geen neiging hebben om fooi te geven. Blijkbaar is de door onszelf ingezette cultuurverandering wat doorgeslagen. Chinezen hebben blijkbaar moeite met het stellen van grenzen, iets wat ook blijkt uit de hoeveelheid Chinezen op de planeet.

Na het eten wil Arjuna graag nog een keer terug naar de Temple Street Night Market. Hij heeft er schoenen, kleding en glijmiddel gezien, die niet aan zijn aandacht zijn ontsnapt. Ook hadden we er een aantal leuke kung fu jasjes gezien en dat is ook het eerste wat Arjuna aanschaft. Uiteraard wel pas nà het laten aanpassen van de prijs en het nodige commentaar van de verkoper hierop. De vrouw van de verkoper kan wel lachen om de discussie en zorgt er uiteindelijk voor dat Arjuna 5 HKD fooi geeft voor het plezier wat hij gehad heeft. Omdat er maar één jasje beschikbaar is, laten we het er bij.

Bij een volgend kraampje komt Robbert een veeeeel mooier jasje tegen. Omdat hij deze graag wilt passen, vraagt hij of de verkoopster dit ook in zijn maat heeft. Dat heeft ze, maar eerst wil ze uitsluitsel of de prijs akkoord is. We vinden het beide een wat vreemde volgorde in het aankoopproces en Robbert vraagt of ze dan niks wilt verkopen. Nadat ze aansluitend een besmettelijke, doch niet dodelijke ziekte toegewenst krijgt, verwijderen we ons van de markt en gaan we terug naar het hotel.

Morgen ons geluk nog proberen bij de Hong Kong bookstore, bij een winkel voor kung fu supplies en wellicht dat we ook nog wat tijd inruimen om op zoek te gaan naar goedkope cameralenzen (daar schijnt Hong Kong een goede plek voor te zijn). Iets waar we echter ook erg naar uitkijken is onze eerste kennismaking met de kung fu stijl Wing Chun. Daar hebben we vandaag een proefles geregeld en tot onze verbazing hadden we een Nederlandse dame aan de telefoon. Wel een 'tikkie' arrogant (gezien haar opmerking dat we na de les niks anders meer willen en de vraag waarom we niet kung fu bij hun trainen), dus dat zal wel klikken.

1. Ajuna:
    11 november 2014
    Leuk dat jullie de moeite hebben genomen ons te laten meegenieten van jullie reis!