Yangshuo, dag 21

3 november 2014 - Yangshuo, China

Het zijn de dagen van het leren van nieuwe skills. Gisteren hebben we mogen proeven van de schone kunst van het tai chi en deze dag mogen we letterlijk proeven van de lekkernijen die we zelf hebben gekookt. We gaan deze ochtend naar de yangshuo cooking school!

Na een wederom heerlijk westers ontbijt werden we om 9:30 bij het hotel opgepikt. Het was een klein stukje rijden richting het centrum van Luoyang. Daar aangekomen wachtte onze kookdocent Amy ons al op voor het eerste onderdeel: een rondje over een authentieke chinese markt. Het is belangrijk om de ingrediënten te leren kennen voordat je het in je gerecht verwerkt. Voor de gezelligheid en groepsdynamiek voegde zich nog een broer en een zus uit Brazilië bij ons.

De Chinese markt bevindt zich in een paar grote hallen. Deze was gevuld met kraampjes waar de meest verse producten te koop waren. Bij binnenkomst konden we direct links genieten van allerhande schelpdieren en krabben maar ook het meer exotische spul zoals slangen, kikkers in een netje en schorpioenen. Allemaal levend en wel, verser krijg je het niet. Dat geldt overigens ook voor het vlees wat zich verderop in de hal bevond. Bij vlees zijn wij gewend aan bijvoorbeeld koeien, varkens en kippen. De kippen waren er ook, letterlijk kakelvers. Maar daarnaast kon je je hier tegoed doen aan katten, honden, duiven en schattig ogende konijnen. Als je het over China en eten hebt dan komen al gauw de grappen over honden en katten naar boven. Maar om daadwerkelijk een opengereten hond met z'n bek aan een haak te zien hangen was wel even slikken. Kooien zijn gevuld met nog levende viervoeters die maar 1 lot te wachten staat. Je realiseert je dat het een andere cultuur is en er (letterlijk) niet te lang bij stil moet staan. Misschien zou Marianne Thieme hier eens een kijkje moeten nemen..

Amy heeft ondertussen het nodige aan ingrediënten verzameld en we stappen de taxi in op weg naar school. Ook hier straalt de omgeving vers- en puurheid van de ingrediënten uit. De kippen dartelen vrolijk rond het gebouw en in de keuken staan de verse groenten al opgesteld naast de verschillende wokpitten waar we op gaan koken. De groep wordt compleet gemaakt met een Amerikaans gezin en een Australisch stelletje. En tsja, we kunnen er natuurlijk niet omheen om even het afgelopen WK aan te halen. Vooral niet voor onze vrienden uit Brazilië. Ook wij kennen onze grenzen dus we houden de grappen beperkt. Ze hebben immers al genoeg geleden. Tijd om te koken!

Op het menu staat:

- Aubergine Yangshuo style
- Gestoomde gevulde groente
- Kip met cashewnoten
- Groene groenten met knoflook
- Beer fish

Wie weet krijgen de trouwe lezertjes van ons blog het voorrecht om enkele van bovenstaande creaties te mogen proeven. Zonder alle gerechten in detail te beschrijven kunnen we melden dat ze stuk voor stuk erg lekker waren. De gerechten zijn relatief simpel te bereiden (zelfs Arjuna kon het), de ingrediënten zijn ook in Nederland te verkrijgen en gewapend met de recepten houdt niets ons tegen om ze thuis te reproduceren.

Na deze ochtend en deel van de middag hadden we geen bijzondere dingen meer op de planning staan. Omdat wij beiden geen uitgesproken mening hadden over onze volgende te nemen activiteit was het tijd om ff lekker te lamtakken. In de zon wel te verstaan want die liet zich zowaar zien. Tijdens het luieren hebben we nog wat gepraat met koekje over de cultuurverschillen tussen oost en west. We zagen een verbouwing die al enige tijd stil staat omdat het geld op is. Wij zijn gewend om plannen te maken en een gedegen voorbereiding voordat we gaan bouwen. Hier lijkt het: starten met bouwen en we zien wel! We hebben onze praatpartner ook eindelijk de beloofde contactgegevens van het vorige hotel waar we verbleven gegeven. Hopelijk kan hij daar een tijdje aan de slag.

Het avondeten was een gezellige aangelegenheid. We bevonden ons temidden van Limburgers aan weerszijden van ons tafeltje. Toch bleken ze goede humor wel te kunnen waarderen getuige de slappe lach na de zoveelste flauwe mop van Arjuna. Toen de klok tegen half 11 sloeg en we aan de 'anti-jokes' (google voor betekenis) begonnen was het tijd om er een eind aan te breien. We pakken nog wat nachtrust want morgen worden we om 5:30 opgehaald voor onze transfer naar vliegveld Guilin. Onze laatste transfer is met het vliegtuig richting onze laatste bestemming van de vakantie: Hong kong!

1. Wouter:
    8 november 2014
    Toch apart dat dit blog van 3 november pas op 8 december zichtbaar is. Eerst gecheckt door de Chinese autoriteiten neem ik aan.
    Ook apart dat jullie weer helemaal terug zijn gegaan naar Luoyang btw.
    Volgens mij zitten jullie nu alweer in het vliegtuig terug terwijl alle verslagen van Hong Kong nog moeten komen.
    Ik ben benieuwd of ik jullie woensdag weer zie en of jullie elkaar nu helemaal zat zijn of toch gaan trouwen.
  2. Wouter:
    8 november 2014
    december = november uiteraard.......
  3. Robbert:
    9 november 2014
    Wouter zegt: "Goh, wat een leuk verhaal! Fijn dat jullie de moeite nog nemen om het blog nog af te ronden!"
  4. Wouter:
    9 november 2014
    Klopt, wat ken je me toch goed :-)