Luoyang, dag 12

25 oktober 2014 - Luoyang, China

Samenvattend het meest boeiende van de ochtend:

- enigszins uitslapen vanwege de welbekende darmproblemen.
- ondanks dat zijn we nog net net op tijd voor het ontbijt.
- arjuna ontdekt dat het niet handig is om kaas in een lopende band broodrooster te doen.

Zoals we in het vorige verslag beloofd hebben leidt deze dag ons naar de longmen grotten. Voor het eerst deze vakantie troffen we een vrouwelijke taxi chauffeur aan. Bevend stapten we in en spendeerden vervolgens 5 minuten met duidelijk maken waar we naartoe wilden. Na een vriendelijk knikje leek ze het te begrijpen en begon te rijden. Ofwel de beelden in de grotten waren uitgehakt temidden van een treinstation, ofwel de beste dame heeft het toch niet begrepen. Het laatste bleek het geval. Hoewel wij 100% voor vrouwen emancipatie zijn, besloten we toch maar een mannelijke chauffeur op te zoeken. Hoewel hij excessief veel vroeg voor een relatief kort ritje, hadden we onze bestemming bereikt: de Longmen Grotten.

Hoewel het ook de naam van een gaybar kan zijn is het toch echt de naam van de verzameling van maar liefst 100.000 (!!!) beelden van boedha en zijn handlangers uit steen gehakt. Deze beelden van mini klein tot 14 meter hoog zijn in een periode vanaf 594 AD in 200 jaar uitgehakt. Helaas zijn vandaag de dag de sporen van vandalisme en weersinvloeden in de loop der tijd duidelijk zichtbaar. Zo zijn er vele beelden die het tegenwoordig zonder hoofd moeten stellen. Al met al zeer indrukwekkend hoewel ook hier weer gold dat wij de attractie leken door alle giechelende meisjes die met ons op de foto wilden en ons fantastisch vonden. Volzinnen als: 'you are so beautifull, you are so strong, you are so tall'. Toegegeven: zo jong en dan al zo veel inzicht. We konden niet anders dan dat te belonen met een onvergetelijk plaatje.

Een vakantie is geen vakantie als we niet een lekker ijsje wegsmikkelen. Het ijs was inderdaad lekker maar het hoorntje had wat weg van een stuk golfplaatkarton dat vier weken lang bacteriën en ziektee heeft liggen verzamelen in de krottenwijken van Brazilie. Omdat we het zelfs de vogels niet gunden, deponeerden we de elementen wat een hoorntje moest voorstellen in de prullenbak.

In het arrangement van de longmen grotten zat ook een bezoek aan de Xianshang temple en de Bai Yuyi's graveyard. Laatsgenoemde kenmerkte zich door een vredige atmosfeer wat werd gecreërt door gezellige planten en speelse riviertjes en watervalletjes. We lieten onze benen wat rusten onder het genot van een zakje pelpinda's wat ons prima liet smaken, en vervolgden onze weg terug.

Op de terugweg liepen we een 6D experience tegen het lijf. Avontuurlijk als wij zijn zeggen wij daar geen nee tegen. Eigenlijk had de indicatie van het ontbreken van een ongeduldige rij chinezen voor de attractie ons al aan het denken moeten zetten. In plaats daarvan hebben wij met ons volle verstand 5 minuten van onze levenstijd en 40 yuan opgeofferd. Nu weten we niet precies waar de 6 D's voor staan, en wie het beter weet mag het zeggen, maar wij kwamen op het volgende:

- dramatisch
- dom
- debiel
- diarree
- das kut
- doffe ellende

mogelijk dat bovenstaande opsomming geen verdere uitleg behoeft over onze mening betreffende de kwaliteit van deze 'attraktie'.

Aangekomen bij het hotel pakten we nog 1,5 uur zon mee. We genoten van de bedrijvigheid om ons heen: geklap van zwepen, tollen die werden aangedreven door een stok met een stuk touw eraan vast en oude mannetjes die de schone kunst van het tai chi beoefenen. 1 van de chinezen vondt het nodig om Arjuna even met de zweep te laten spelen. Waarom dat idee in hem opkwam weet niemand, maar duidelijk was dat Arjuna nog wel wat oefening kon gebruiken als het om het klappen met de zweep gaat. Na een potje voetpluim met 1 van de locals, had de zon zich teruggetrokken en werd het tijd om ons aan te kleden en naar het hotel te gaan.

Om de totale luxe van het hotel te ervaren, kozen we ervoor om ons diner in het hotel te nuttigen. Het lopende buffet bood een ruime keuze aan vlees-, vis-, groente- en rijstgerechten. Maar de topper van de avond was toch wel de kok die voortdurend langskwam met een spies vlees om wat van op ons bord te droppen. Pas later zagen we de interessante zaken die we geconsumeerd hadden. Onder andere ossentong, eendenhart en kippenklauw stond op het menu. Voor herhaling vatbaar dus!

Vanavond redelijk op tijd naar bed omdat we morgen voor de tweede keer naar het gebied van het shaolin klooster trekken. Ditmaal om de darma cave te bezoeken en de kung fu show te bekijken!