Hong Kong, dag 25

7 november 2014 - Hong Kong Island, China

Tja. Dan is het zo ver: de laatste dag van onze intense vakantie. We kunnen nou niet echt zeggen dat we er al helemaal klaar mee waren, maar ergens is het ook weer goed om terug te gaan. Zo populair als we hier soms waren, zo onmisbaar zijn we natuurlijk in eigen land.

Met dat in het achterhoofd gaan we een laatste ontbijt nuttigen in het hotel. Dat beviel gisteren zo goed, dat we ons ook vandaag tot de nok toe vullen. Arjuna heeft wel wat last van z'n arme hoofdje en ook nog altijd van z'n splintertje. Ook Robbert heeft zich wel eens fitter gevoeld, na de afsluitende avond en 4 uur slaap. Zal wel komen door de beschikbare ruimte in zijn hoofd, dat hij geen pijn heeft. Samengevat; het ontbijt ging er goed in.

Aangezien we een beetje bijgehouden hadden wat de uitgaven in het hotel waren, wisten we wel een beetje dat we een beetje moesten bijpinnen. We hadden het vermoeden dat er bij het hotel wel een automaat in de buurt zou zitten, maar we kwamen uiteindelijk toch bij een metrostation uit. Dat zorgde er uiteindelijk voor dat we net op tijd konden uitchecken en tot de conclusie kwamen dat de rekening wel meeviel. Dat kwam met name door het niet in rekening brengen van twee ontbijtjes. Fijne meevaller.

Met teveel kilo's op onze tere rugjes starten we de trip naar het metrostation Kowloon. Net als op station Hong Kong, kunnen we daar onze tassen al afgeven en inchecken voor de vlucht. Ook deze info is tot ons gekomen vanuit Yourplanet en scheelt ons veel tassensleurwerk, zonder dat we het centrum hoeven te verlaten. Goed bedacht! Aangezien de vlucht van Hong Kong naar Zürich om 0.00 uur vertrekt, willen we nog wel even wat dingen in de stad bekijken alvorens we ons 12 uur in een babystoeltje vouwen en in een ongemakkelijke houding proberen te maffen. Een en ander niet na aankoop van een los kaartje voor de metro/trein naar het vliegveld. We hadden het vermoeden dat we met onze tourist card daar wel konden komen, maar daar gaan toeristen blijkbaar zo vaak heen, dat ze er een apart lijntje van gemaakt hebben. We stemmen uiteindelijk in, omdat we zonder het kaartje ook niet kunnen inchecken/tas afgeven en plan B (taxi) zal ook wel wat kosten.

Bij het inchecken blijkt dat onze aankopen bij het kung fu winkeltje 200 US Dollar extra zullen gaan kosten, als we ze niet in onze tas krijgen. Dat komt omdat Economy Class maar één baggagestuk en één handbagage stuk mag meenemen. Met de nodige moeite krijgen we onze zwaarden in de overtas die we ter beveiliging om onze eigen tas hebben gedaan. We zijn niet helemaal zeker dat alles zonder schade naar Nederland komt, maar we gokken het er maar op. We zijn in elk geval van onze tasjes af! En nu? We hebben gisteren verzaakt om de Hong Kong Bookstore op te zoeken, dus dat gaan we nu doen. In de hoop dat er minimaal wat unieke kung fu boekjes te vinden zijn. De winkel is snel gevonden en het is eigenlijk een winkel zoals we die in Nederland ook kennen, zij het kleiner dan de failliete megawinkels. We snuffelen wat rond en vinden uiteindelijk beide wat. De kung fu boekjes zijn òf enorm kak of ècht kak. Robbert gaat zich daarom maar inlezen in de zeer actuele wijsheden van Sun Tzu en Arjuna haalt een homo-erotisch boekje over chi. Spijtig dat de laatste nacht al geweest is...

Met de boekjes in de pocket (ha ha!) verzinnen we het om ergens te gaan lunchen en daarna wat te chillen in een park. Ook wil Arjuna nog wat thee meenemen. Tijdens een regenbui vinden we een Starbucks en laten ons, voor de tweede keer deze vakantie, daartoe verleiden. Ook omdat we even een bakje WiFi kunnen gebruiken. Een dag of wat eerder hadden we namelijk gezien dat er nog een lichtshow te aanschouwen is in Hong Kong. Op exact dezelfde locatie als die van de skyline, maar dan met je harses 180 graden gedraaid. Hadden we dat maar eerder geweten... Na het vaststellen van de locatie lopen we naar het Hong Kong park. Ook dit park is niet zo speciaal, al is het wel komisch dat er wat groen te vinden is tussen al die hoogbouw. Arjuna vindt vooralsnog geen thee.

Theeloos gaan we de tweede lichtshow verkennen. We zijn aan de vroege kant, ondanks een tussenstop bij een supermarktje (zonder aankoopwaardige thee). Omdat we er toch al zijn, maken er ook nog een keer de skyline-show mee. Nog steeds wel mooi, maar wel minder speciaal. Tijdens het wachten tussen beide shows in, komen we twee Nederlanders tegen die we ook in Yangshuo gesproken hadden (die sliepen in hetzelfde hotel). Na het aangeven van wat dingen die ze nog moeten bekijken en de nodige flauwe grapjes, begint ook de tweede show. We staan op een minder tactisch plekje waar bomen in de weg staan. Op een andere plek worden we echter nat, want het regent. Dus: we blijven staan (dit is zo mogelijk het meest boeiende live-achtige verslag tot nu toe). De show is wat minder spannend en wat energieker. Het is alleen niet iets wat je niet in Eindhoven tijdens GLOW kan bezichtigen. Eindhovuh...Hong Kong...bijna hetzelfde blijkt wel weer.

Na dit tijdverdrijf gaan we naar het vliegveld met ons separate vliegveldtreinkaartje en, voor Robbert, een nieuw metrokaartje. De eerder aangeschafte toeristencard is ergens ten gronde gegaan, maar wel zonder gepland afscheid. Na onszelf opgedrongen te hebben op een foto van een stel jonge dames (als ze het zelf niet vragen...) begeven wij ons richting het vliegveld. De rit is overigens nog best lang, waardoor het losse treinkaartje ook wat logischer lijkt. Arjuna doet nog wat pogingen thee te halen, maar faalt als Napoleon in Waterloo.

Eenmaal op het vliegveld dringt het pas echt door; deze mega-ervaring is voorbij! We evalueren nog wat tijdens een wat betere maaltijd dan een banaan, pinda, smoothie en chocolade en gaan dan het vliegtuig in. Gaar en voldaan na 4 uur slaap en nog een laatste dag Hong Kong, maar ook vol indrukken, ervaringen, verhalen, inzichten en energie. Wat was dit enorm vet en wat hebben we het goed gehad! Het smaakt in elk geval naar meer, maar eerst...terug naar het eveneens gewaardeerde Nederland (waar een zeer gewaardeerde laatste pick-up staat). Het voelt als maanden geleden dat we er vertrokken, maar we vertrouwen op een goede inburgering en ondersteuning van jullie hierin.

Tot snel! Wij nemen de foto's en verhalen mee!